Notisar.se
Annons

Oförskämd kund kräver skylt som varnar för funktionsnedsatt anställd – ägarens skylt får hela internet att jubla

Amanda Cartagine är inte bara en företagare. Hon är även en mamma till ett barn som har speciella behov.

Det är även därför som hon blev väldigt upprörd när en kund trakasserade en av hennes anställde.

I serviceyrken sägs det ofta att ”kunden har alltid rätt”, men självklart har den inte alltid det. När Amanda hörde vad som hänt på sin restaurang Pizza Inn, blev hon äcklad över kundens beteende, där en av hennes anställda började skämmas över vem han var..

Hon bestämde sig genast att personens beteende inte kommer få gå omärkt förbi.

Publicerat av Amanda Skelton Cartagine Tisdag 2 oktober 2018

Som mamma till ett barn med Downs syndrom, vet Amanda att människor med speciella behov kan behöva lite mer tid på sig för att lära sig en arbetsuppgift. Men när de väl lärt sig är möjligheterna oändliga!

Enligt WYFF News, förklarade Amanda att hennes son är inspirationen till att anställer så många funktionsvarierade män och kvinnor det går för att jobba på hennes restaurang.

”Vi föräldrar som har barn med speciella behov ställs alltid inför svårigheten att bryta barriärer, stigman och att lära andra att våra barn är mer lika dem än olika…” sa hon.

”Om du har tålamodet att låta dem lära sig i sin egen takt, när polletten trillar ned är de ostoppbara.”

Publicerat av Amanda Skelton Cartagine Tisdag 2 oktober 2018

Precis som de flesta mödrar gör med sina barn, skyddar även Amanda sina anställda som om de vore hennes egna familj. När hon hörde att en kund hade fått en av sina anställda att känna sig värdelös blev hon rasande.

Kunden bad den anställde att fylla en salladsskål vid salladsbuffén, vilket han inte var tränad på att göra då han hade ett annat ansvarsområde.

Amandas unika sätt att driva sin restaurang togs inte väl emot av gästen som attackerade den anställde, chefen och andra inne på restaurangen.

”Min chef förklarade situationen i enrum, ’Det är inte hans jobb. Vi har lärt honom att göra annat och det finns särskilda omständigheter,” förklarade Amanda.

Publicerat av Amanda Skelton Cartagine Tisdag 2 oktober 2018

Stormade ut och skrek

Tyvärr slutade det inte där. Innan han stormade ut ur restaurangen skrev han att Pizza Inn borde sätta upp en skylt på dörren som ”varnar” för att de anställde har handikapp.

Så Amanda gjorde precis det…

Hon tänkte att en skylt var en jättebra idé. Men inte för att varna potentiella kunder, utan för att skudda sina anställda. Och det var ett fint budskap.

Se hennes budskap på skylten i klippet nedan.

Se klippet här:

”De är som mina barn, och det gjorde mig arg. Jag ville göra något som utan att vara otrevligt ändå fick fram min poäng,” sa Amanda.

Så bra gjort av Amanda! Dela gärna detta med dina vänner för att hylla Amandas fina arbete!